Kalustosuunnittelija Heikki valmistelee uuden kaluston hankintaa ja miettii vanhan kaluston kierrättämistä. Pelastusalan konkari on ollut töissä niin palomiehiä kouluttamassa kuin palomestarinakin.
Koulutus ja työkokemus
Heikki on aloittanut 1970 Hämeenlinnan
VPK:n poikaosastossa, mikä oli ensimmäinen kosketus pelastusalalle. Hän toimi
palomiehenä Finn-Stroin Kostamus-projektissa vuosina 1978-79. Vuosina 1979-1984
Heikki oli sekä töissä että opiskelijana Valtion Palo-opistossa Espoossa.
”Suoritin paloesimiestutkinnon vuonna
1980 ja palomestaritutkinnon vuonna 1983. Toimin esimiesharjoittelijana,
harjoitusmestarina sekä vanhempana harjoitusmestarina, mikä tarkoitti
käytännössä palomieskurssin vetäjää. Esimiesharjoittelija avusti harjoituksissa
ja harjoitusmestari oli käytännön taitojen opettajan. Olin Forssan kaupungilla
palomestarina vuosina 1984-86 ja sitten siirryin palomestariksi Hämeenlinnan
kaupungille. Vuonna 2005 aloitin kalustosuunnittelijana silloisessa Tampereen
aluepelastuslaitoksessa.”
Mikä on työnkuvasi?
”Jo aiemmissa työpaikoissani kalustoasiat
olivat vastuullani, ne vain jotenkin ajautuivat osaksi työtäni. Päätyöni on
valmistella kalustohankintoja ja pääosin hankinnat ovat ajoneuvoja. Vastaan myös
osittain kaluston kierrätyksestä ja teen sen yhdessä meidän korjaamon kanssa.
Parhaillaan on menossa 17 tarkastusajoneuvon hankinta, valmisteluvaiheessa
päätös raskaasta säiliösammutusautosta ja sammutusautosta sekä
koukkuvaihtolava-auton tarjouspyynnön julkistaminen. Valmisteilla on myös
kolmen sairasauton sekä kahden päivystävän palomestarinauton hankinta.
Maaliskuun alussa valmistuu koritehtaalla uusi säiliösammutusauto.”
Heikin työnkuvaan kuuluu myös uusien
ajoneuvojen varustaminen ja niiden irtokaluston hankinta. Uusille autoille hän
tekee vastaanottotarkastuksen yhteistyössä ajoneuvon käyttäjien kanssa.
Minkä verran ja minkälaista pelastuslaitoksella on?
”Raskasta kalustoa on noin 130 kpl,
henkilöautoja noin 50 kpl, sairasautoja noin 20 kpl ja mönkijöitä noin 20 kpl.
Veneiden ja mönkijöiden hankinnat eivät kuulu työnkuvaani, vaan niiden
hankinnat ovat määrätty tietyille palomestareille. Irtokaluston osalta on
määritelty myös omat vastuuhenkilönsä, mutta autan hankinnoista tarvittaessa.
Irtokalusteita on ympäri pelastuslaitosta tuhansia.”
Miten etenee uuden kaluston hankintaprosessi?

”Normaalisti hankinta-aika on noin
vuosi. Raskaan kaluston osalta aikaa kuluu esimerkiksi säiliöiden rakentamiseen
ja autojen tarkoituksenmukaiseen kalustamiseen. Uusi auto tulee aina uudella
kalustolla, mutta letkut, paineilmalaitteet ja ensihoitovälineet siirtyvät
käytettyinä uuteen autoon. Näitä uusitaan tarvittaessa. Muuten auto on kokonainen
paketti eli auton mukana siirtyvät myös irtokalusto.”
Miten vanhaa kalustoa kierrätetään?
”Kun uusi auto tulee, niin tulee aina
kierrätystä. Tähän meillä on oma työryhmä. Uusi auto sijoitetaan sinne, missä
on akuutein tarve. Vanha auto laitetaan kiertoon sen kunnosta riippuen.
Yleisesti VPK:t saavat käytetyn auton, mutta ne ovat kyllä hyväkuntoisia. Siellä
missä on eniten hälytyksiä, on kalusto uudempaa.
Ruoveden paloasemalla on kierrätys/kunnostuspaja, jossa tehdään autoille
peruskunnostusta. Kun auto lähtee kiertoon, se tyhjennetään, sille tehdään
täyshuolto sekä tarvittavat muutokset ja korjaukset. Irtaimisto kulkee auton
mukana, mikäli ne ovat hyväkuntoisia. Henkilöautot ovat käytössä neljä vuotta,
koska tällöin ne voidaan hankkia verovapaina. Niiden kierrätys tapahtuu
normaalina vaihtoautoina eli uusien henkilöautojen kilpailutuksessa otetaan
huomioon myös vaihtoautojen arvo.”
”Tänä vuonna olemme aloittaneen vanhan
kaluston myynnin nettihuutokaupassa. Myynnissä on tällä hetkellä yksi säiliöauto,
kaksi ambulanssia ja yksi valistusauto. Näistä autoista on poistettu
hälytysvilkut ja irtokalusto ja niistä on muutenkin riisuttu pois meidän
tarvitsemia rakenteita. Kiinnostusta on tullut esimerkiksi säiliöautolle
kiinteistöhuoltofirmoilta.”
”Irtokalusto vanhenee myös eivätkä
kaikki välineet enää vastaa tarkoitustaan. Esimerkiksi hydrauliset
pelastusvälineet vanhenevat, koska uudet autot ovat teräsvahvisteisia ja
suurlujuusteräksisiä, jolloin leikkausvoima ja levitysvoima eivät enää riitä.
Tämä on vähän sellaista kilpajuoksua autotehtaiden kanssa. Vanhat välineet viedään tuonne Ruoveden pajaan
ja kaikki hyväkuntoiset pyritään hyöty käyttää jollain tapaa.”
Mikä on työssäsi haastavinta?
”Kalustokehitys on nopeaa ja siinä
pitäisi pysyä perässä. Toisena haasteena on tarjouspyyntöjen laatiminen, koska
ne pitää laatia siten, että saadaan järkevänhintaisia, käyttäjäystävällisiä ja
tarkoituksenmukaisia ajoneuvoja. Hankintaprosessi on aika työläs ja se tuntuu
menevän koko ajan vain työläämmäksi ja takkuisemmaksi. Hankintaprosessissa
pitää tietää heti aluksi mitä haluamme, koska matkan varrella tulleita ideoita
ja ajatuksia ei voida enää hyödyntää, varaa virheisiin ei ole.”
Minkälainen pelastuslaitos on työnantajana ja työpaikkana?
”Olen viihtynyt täällä hyvin. Meillä on
teknisellä puolella hyvä tiimi ja yhteistyö kalustosta vastaavien mestareiden
kanssa toimii.”
Mikä on työssäsi parasta?
”Tietynlainen vapaus. Tämä ei ole mitään
liukuhihnatyötä. Saan tehdä töitä sekä kaluston toimittajien että käyttäjien
kanssa ja yhdessä koetamme löytää hyviä ratkaisuja. Tavallaan saan olla
luovakin.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti